16 juli 2023

Tijd voor herstel!

De titel van deze blog is letterlijk en figuurlijk. Het is alweer een flinke poos geleden dat ik een blog schreef, 24 maart om precies te zijn. In eerste instantie liet het weer niet toe om met de camper aan de slag te gaan en daarna werd ik aan mijn knie geopereerd en dat herstel duurt langer dan ik had gedacht en had gehoopt, maar sinds een week of twee begint het herstel echt goed door te zetten, dus durf ik het nu wel weer aan om in de camper aan de slag te gaan. En dat is maar goed ook want we zitten alweer in juli, mooi weer te over dus tijd om aan te pakken. Even een foto-flashback, dit is hoe ik de camper achterliet in maart:

                   

De wanden waren kaal gemaakt en de nieuwe aluminium plaat gehaald en de lijm was ook binnen. Begin april ben ik gestart met het verwijderen van de rotte balken in de linker zijwand en het plaatsen van de nieuwe balken. Voordat ik daar mee kon beginnen, moesten we eerst de onderste aluminium plaat verwijderen, dus strip eraf en dan maar ploeteren om die twee delen van elkaar los te krijgen. Gelukkig was daar de multitool weer, wat een uitvinding is dat! Alles bij elkaar kostte dit toch meer tijd dan gedacht, maar het resultaat was een doorlucht camper!



De volgende stap was het plaatsen van de nieuwe balken. Dit was een klusje wat best heel vlot ging. In no time stond er weer een nieuw geraamte. Toen we de aluminiumplaat kochten, werd ons verteld dat je er voor moet zorgen dat de gehele balk op de plaat vast moet zitten. Zit er ergens geen lijm dan is de kans heel groot dat je bij warm en zonnig weer "tieten" op de buitenwanden krijgt. De eerste balk die ik vastplakte op de zijwand, ging dus al meteen mis. Ik had mooie rillen lijm op de balk gemaakt en de balk vervolgens op het aluminium geplakt, met als resultaat dat niet de hele balk met lijm bedekt was. De dag erna bleek de balk dus niet goed vast te zitten. Wij dus maar weer een ritje naar de bouwmarkt gemaakt om een lijmkam te halen en dat werkt top. De balken opnieuw vastgeplakt aan de zijwand en dan een manier zien te vinden om de boel te klemmen. Dit hebben we gedaan door aan de buitenkant van de camper balkjes tegen de wand te schroeven. Dit betekent wel dat we een paar gaten extra hebben in de zijwand, maar we hebben geprobeerd deze latten vast te maken op plekken waar de strips komen te zitten en zo weinig mogelijk schade te maken..... Toen de balkenwand eenmaal stond, hebben we de zijkant afgedekt met een zeil want mijn operatie stond voor de deur.... 


            


Het herstel ging traaaaaaaag, veel te traag voor mijn gevoel! Ondertussen is Eric gewoon verder gegaan met de vette kant van de camper en hebben we onze caravan verkocht. Een maand na mijn operatie, in mei, heb ik Eric geholpen met het plaatsen van het nieuwe aluminium deel, zodat het afdekzeil van de camper af kon.

En dan begint het ineens weer ergens op te lijken 😀 

Nu de aluminium wand weer compleet was, kon ik rustig aan beginnen met het isoleren van de zijwand, steeds een heel klein stukje en wanneer mijn knie aangaf dat het genoeg was, stopte ik weer. Maakt niet uit want zo'n leuke klus is dat isoleren niet! saaiiii en duurttttt lang, maar goed, wel nodig.

Eind juni was de wand geïsoleerd en was ik weer zover hersteld dat ik best een middagje kan klussen in de camper, dus dat doen we dan ook lekker. De zijwand heeft nu weer flink wat stevigheid gekregen. Wanneer straks alle wanden klaar zijn, dan komt er nog een multiplex plaat tegenaan en dan hebben we weer wanden die jaren mee kunnen.



En plop!!  Dan is het al weer juli. We hebben allebei het gevoel dat we een beetje op moeten gaan schieten. We willen de camper in de herfst naar de stalling brengen, maar dan moet alles wel weer goed vast zitten. We zijn er al wel over uit dat de camper niet meer af komt dit jaar, maar ons doel is om de binnenkant inrichtklaar te krijgen. Dus wanden helemaal af, alkoof lekvrij en geïsoleerd en voorzien van nieuwe wanden. Maar goed, we gaan zien hoever we komen, voorlopig is het nog geen herfst dus we gaan met frisse moed door.

Tot de volgende blog!!


1 opmerking:

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat waarderen wij zeer. Vergeet je niet om je naam te vermelden zodat wij weten wie de reactie geplaatst heeft. Dankjewel en tot de volgende keer

Dweilen met de kraan open

 In mijn vorige blog schreef ik dat Eric begonnen was met het verwijderen van de bodem van de alkoof. Vorige week ben ik hiermee verder gega...