19 juni 2023

Lekkende rubbertjes, of toch niet?

Nog een update uit de vette kant.

Technisch gezien leek alles in orde in het vooronder. Tot ik op een goed moment onder de camper keek. Uit voorzorg had ik daar een stuk karton onder gelegd. Voor het geval dát... Wat denk je? Een paar druppels. Gloeiende gloeiende. Een camper met een druiper. Nou lekker dan.

Als het nou een oude Engelse motor was, dan had druppelen gemogen. Dat is "karakter". Voor dat spul is het een indicatie van het olie niveau in het blok. Lekt-ie? Dan zit er nog olie in. Lekt-ie niet meer? Bijvullen 😂

De lekkage leek bij het rubber van de linker aandrijfas vandaan te komen. Spul weer op klossen, wielen eraf en de aandrijfas eruit. Dat is nog een best karwei want je mag de hele ijzerwinkel achter het wiel losklussen.

Rubber tot 2x toe vervangen voor nieuwe exemplaren (soms gaat het plaatsen nét niet goed) en de as waar die omheen zit geschuurd. Dat schuren was team effort. Ik onder de camper met een schuurpapiertje om de as en Sas die draaide aan het andere wiel. Dan draait de as. Mooi makkelijk! Dat schuren was nodig om de keerring goed af te laten dichten.

Hier zit dat loeder, het zwarte rondje:


En wat denk je? Nog steeds lekken. Nee he. Maar niet tussen het rubber en het asje door. Dat is dus prima in orde. Waar dan wel?
Bij nadere inspectie blijkt de olie van de versnellingsbak uit de as zelf te komen. Helemaal achter in het differentieel (zo heet dit ding) zit tussen de linker en rechter aandrijfas een plaatje wat er voor zorgt dat de olie niet uit dit gat komt.
Nou dat plaatje dicht dus waarschijnlijk niet goed meer af. Dat heb ik tijdens de reparaties niet ontdekt. Ik vermoed dat dit ook het aandachtspunt "vloeistoflekkage" was van het keuringsrapport. Om dit te verhelpen moet dit stuk worden gedemonteerd. Ik heb daar voor nu geen zin in en heb preventief nog een extra rubbertje om de as gedaan in de hoop dat dat het druppen enigszins voorkomt. Zo niet: dan voorlopig maar een stuk karton eronder. Het wordt pas echt spannend als het flink drupt en de olie dunner wordt door de motortemperatuur. Dan gaat het aan de as zitten en tijdens rijden werkt dat als een prima tuinsproeier. Kijk maar eens hoe een nijlpaard poept. Dat gebeurt dan ook onder de motorkap en daar zit ik niet op te wachten. Olie hoort in het blok en niet erbuiten.
Dat plaatje overigens kost meen ik €5...

Tussendoor ook nog bezig met de remmen. Nieuwe remschijven en remblokken aan de voorkant, meteen de hele boel gecontroleerd en gangbaar gemaakt. Remmen voor de achterkant liggen al klaar, die komen er later nog op.

Plaatje van de oude en de nieuwe. Je zit bijna geen verschil 😋

Tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

  1. Als ik zo lees moet je oliepijl van de versnellingsbak en / of differentieel in de gaten houden.
    Schakelt hij moeilijk of niet : olie bijvullen.
    Guus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sas en Eric wat was het weer een leuke blog en respect voor jullie doorzettingsvermogen en optimisme.
    Groetjes uit Spanje .
    Hans en Van Anh

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat waarderen wij zeer. Vergeet je niet om je naam te vermelden zodat wij weten wie de reactie geplaatst heeft. Dankjewel en tot de volgende keer

Dweilen met de kraan open

 In mijn vorige blog schreef ik dat Eric begonnen was met het verwijderen van de bodem van de alkoof. Vorige week ben ik hiermee verder gega...