29 juli 2023

Dweilen met de kraan open

 In mijn vorige blog schreef ik dat Eric begonnen was met het verwijderen van de bodem van de alkoof. Vorige week ben ik hiermee verder gegaan en wat een geploeter was het! Ik schreef al dat de bodem uit verschillende lagen was opgebouwd en dat het niet makkelijk was om te verwijderen. Je moet zo voorzichtig te werk gaan want één keer te ver naar beneden met de multitool en je zat door de kunststof kuip heen en dat is niet de bedoeling. Maar goed, het is gelukt, de alkoof is bodemloos 😀



De laatste foto is er een van ons water opvang systeem! Nu de bodem van de alkoof weg is, drupt al het regenwater de cabine in, op sommige plekken was het echt dweilen met de kan open. ‘S avonds als we klaar zijn met klussen, dan zetten we de rol met aluminium op de plaat, de wielkas er omgekeerd in en daar nog een stuk aluminium schuin in en het regenwater wordt mooi opgevangen. Gelukkig maar want het regent momenteel nogal wat.

Na het verwijderen van de bodem kwam de volgende uitdaging. Het verwijderen van de bekleding en isolatie van de voorwand van de alkoof. Als je het over een pokkenklus wilt hebben, dan is dit het wel! Ik heb navraag gedaan op het camperforum over het materiaal waarmee de voorkant bekleed is, maar tot nu toe nog niemand die ons hier meer over kon vertellen. De voorzijde van de alkoof is bijna niet anders dan de rest van de camper. Aluminium buitenplaats, isolatie, wat balkjes en dan de binnenbekleding. En die binnenbekleding wijkt af van de rest van de camper. Over het piepschuim lijkt een soort van viltlaag te zitten en daarop zit iets verlijmd, geen idee wat. Het is enorm ruw, als een soort van structuurverf. De foto’s hieronder geven een duidelijker beeld:


 






Het verwijderen van deze laag was echt geen pretje. Ik ben niet zo heel groot met mijn 1.64 en de bodem van de alkoof is ondanks dat deze verwijderd is, nog best heel diep, ik gok een metertje. Ik moest dus al op mijn tenen staan om bij de bovenkant van de alkoof te komen en dan stond ik met mijn buik tegen het metaal van de cabine aan. Eric heeft toen van dat isolatiemateriaal wat je om buizen doet, gekocht om over de rand te doen, maar toen was het kwaad al geschied. Daarbij is de multitool na verloop van tijd niet echt licht meer om mee te werken boven je macht. Resultaat was een lamme arm, bloeduitstortingen op mijn buik van de metalen rand en een gevoelige knie, maar die harde rotlaag is er wel af!! Daarna was het piepschuim wegsteken en nu is de alkoof zo goed als kaal. 


Nu zien we pas goed wat voor gatenkaas die alkoof is. We kijken op verschillende punten gewoon naar buiten. Niet gek dat alle balken daar weggerot waren. Eric is met polyester aan de slag gegaan om de scheuren in de plastic kuip dicht te maken en ik ben met polyesterplamuur voor aluminium aan de slag gegaan in het plafond en de zijwand. Die polyester plamuur had ik trouwens eerder moeten ontdekken. Tot deze week maakte ik alle gaatjes in de zijwanden dicht met kneedbaar aluminium. Op zich prima spul maar het is een soort van kauwgum wat je in dat gat smeert en het is niet heel glad aan te brengen. Wanneer het is uitgehard, moet je nog flink met het schuurapparaat aan de slag om het recht te krijgen. De polyester plamuur breng je met een spateltje aan en het is zo goed als glad. Licht naschuren en hoppa, gat dicht! Onderstaande foto is van de kuip van de alkoof, bewerkt met polyester.

 

Dit weekend ga ik de laatste stukken zijwand kaal maken en dan kunnen we wel zeggen dat het sloopwerk echt klaar is. De multitool mag dan gaan uitrusten in zijn koffertje want die heeft zijn werk meer dan goed gedaan. Wanneer alle isolatie er uit is, dan is het alleen nog maar opbouwen geblazen en ga ik beginnen met het aanbrengen van de nieuwe balken. Eric gaat dit weekend de kit naden aan de buitenkant van de alkoof vervangen (als het droog blijft) zodat de camper weer waterdicht wordt.

Voordat ik de balken ga vervangen, moeten we eerst de camper om gaan draaien, zodat we meer werkruimte hebben. Dit wordt superspannend, want het is de eerste keer sinds we de camper hebben, dat hij verplaatst gaat worden. Eric heeft het blok natuurlijk gereviseerd en we hebben de motor ook al aangehad, maar er is nog niet mee gereden. Dus werken de remmen wel goed, en wat als de camper van de oprit af is en hij slaat af en wil niet meer aan?! Best eng vind ik zelf. Ik zal dit avontuur filmen en op onze Facebookpagina van Frankia ons hok zetten. Duimen maar dat het goed gaat.

Genoeg te doen dus, we gaan gauw aan de slag, tot de volgende blog




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat waarderen wij zeer. Vergeet je niet om je naam te vermelden zodat wij weten wie de reactie geplaatst heeft. Dankjewel en tot de volgende keer

Dweilen met de kraan open

 In mijn vorige blog schreef ik dat Eric begonnen was met het verwijderen van de bodem van de alkoof. Vorige week ben ik hiermee verder gega...