22 januari 2023

Dag 1, Het eerste tripje met Ons Hok

Nou, daar is hij dan, onze nieuwe (oude) reiskrot staat op de oprit. Ons voornemen is om van dit reiskrot een reispaleis te gaan maken. Met een jaar van verbouwingen in huis achter de rug zijn we wel toe aan rust, zou je zeggen, maar Eric dacht daar iets anders over. Op zijn werk had hij met een collega een gesprek over het kamperen met een camper en toen moest hij ineens terugdenken aan een opmerking van mij over een camper die verre buren hadden aangeschaft. Zo begon zijn zoektocht op marktplaats en zo kreeg ik een appje met een foto en de vraag of we zo op vakantie zullen gaan.

Het eerste adres wat we bezochten was voor een Peugeot J5 Pilote R470 uit 1989. We wisten van te voren al dat dit een beste kluscamper zou worden, maar toen we eenmaal in de camper stonden, hadden we het al snel bekeken. De paddenstoelen groeiden letterlijk in de alkoof, het houten plafond stond bol van het vocht en het interieur was volledig uitgeleefd. Daarbij had de camper de linker voorkant in de prak liggen, kortom, dit durfden we niet aan! Dus door naar het tweede adres, bovenin Groningen. Daar stond onze Frankia, ook een kluscamper, maar minder zorgelijk dan de Peugeot.

Onze eerste reactie was: “Ach, wat een schattig ding!” En als je door de viezigheid heen kunt kijken en je voor kunt stellen wat het kan worden, dan is het ook echt een schattig ding. Ook in deze camper is vocht aanwezig in de alkoof. Dit schijnt wel een dingetje te zijn in dit soort campers. We kwamen er al snel achter dat dit vanuit het dakluik komt en dat er een aantal kitranden vervangen moeten worden. Prima! Daar draaien we onze handen niet voor om. Verder is ook hier het interieur echt op, 31 jaar oud, dan mag dat ook wel. Er zit een APK op tot in 2024, dus technisch is de camper in orde. Motorisch moet er wel het een en ander gebeuren. Er moet een nieuwe V-riem en distributieriem in en een grote beurt, maar dit is prima zelf te doen want het is een oud blok en allemaal vrij toegankelijk, dus ook daar verwachten we niet al te veel problemen mee. We waren er eigenlijk al vrij snel uit, dit ging hem worden, we hebben nog een proefrit gemaakt en daarna was de koop snel gesloten.

Eric heeft vanochtend met een grote grijns op zijn gezicht de 120 km van de dealer naar huis gereden. Justin reed er lachend achteraan want ja, het is een oude diesel, dus een beste rookpluim. Rijdend in de slipstream van de Frankia haalde hij met zijn diesel een verbruik van 1:34, terwijl de Frankia een verbruik van 1:10 heeft. Nieuw versus oud, verschil moet er wezen.

En nu staat de Frankia dus op de oprit voor de komende week. Het plan is om het hele interieur er uit te gaan slopen en de camper opnieuw in te gaan richten. Dit is een leuke uitdaging want het is niet groot. We hebben besloten om niet in de alkoof te gaan slapen, aangezien deze maar 70 cm hoog is en je er met een trappetje in moet klimmen. Moet je ‘s nachts je bed uit om naar de wc te gaan, dan moet je over de ander heen om naar beneden te komen en wij voorzien problemen! 😂 daar moet dus een oplossing voor komen.   Als je de alkoof niet meerekent als leefruimte, dan hebben we een oppervlakte van 2.05 m x 2.52 over. Een leuke uitdaging waarbij creatief gedacht moet worden. Gelukkig heb ik al ideeën, dus dat gaat vast goed komen.

Via deze blog zullen we gaan laten zien hoe we van het reiskrot een reispaleis gaan maken. Het begin is er, want hij staat op de oprit, Ons Hok!

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat waarderen wij zeer. Vergeet je niet om je naam te vermelden zodat wij weten wie de reactie geplaatst heeft. Dankjewel en tot de volgende keer

Dweilen met de kraan open

In mijn vorige blog schreef ik dat Eric begonnen was met het verwijderen van de bodem van de alkoof. Vorige week ben ik hiermee verder gega...